Ställ om mobiliteten i befintliga bostadsområden - insikter från MoBo III
Magnus Björkman, projektledare för MoBo III
Innovationsprojektet MoBo III har nu avslutats efter att i denna etapp ha undersökt hur kommunala bostadsbolag kan ställa om mobiliteten i befintliga bostadsområden. Mobilitetsfrågan är alltid en stor fråga vid planering av ny bebyggelse, men eftersom nyproduktionen bara utgör 1% av det totala beståndet menar vi att mer fokus behöver riktas mot omställning av beteenden i det redan byggda.
Alla områden som projektet studerat har haft ett stort fokus på egen bil som mobilitetslösning, medan andra transportslag ofta haft sämre förutsättningar. Genom olika åtgärder har vi undersökt hur mobiliteten kan ställas om och grannskapskänslan kan stärkas.
Vi har testat ett nytt cykelgarage med mobilitetshub, två mobilitetsstrategier under implementering. kartläggningar, analyser och en rad insikter från intervjuer, enkäter och workshops med användare. Vad har vi lärt oss?
Utgå från det som redan finns
Det betyder att fastighetsägaren har en viktig roll för att möjliggöra för boende att välja hållbara transportalternativ, och att göra dem till det enklaste och mest attraktiva valet.En bilsnål framtid innebär färre parkeringsplatser – och mer plats för människor
I en framtid där vi når 2030-målen i Parisavtalet så skulle bilresandet behöva minska med 25% och ungefär var tredje parkeringsplats behöva tas bort. Det innebär stora möjligheter och behov av att förändra hur vi planerar och förvaltar bostadsområden, där p-garage och asfaltsytor kan omvandlas till attraktiva livsmiljöer.
Parkering är ingen mänsklig rättighet – men hållbara mobilitetslösningar borde vara det
Det i många bostadsområden finns ett överskott av bilparkering som inte bär sina egna kostnader, vilket innebär att den har en dold subvention som motverkar omställningen. Det är nödvändigt att skifta synsätt på parkering från obligatorisk fordonsförvaring till en attraktiv tjänst som möter boendes olika behov, med en annan prissättning vilket också är det mest direkta styrmedlet för att driva en beteendeförändring.
Den byggda miljön kan styra beteenden – mindre asfalt, mer gemenskap
Omställning av den byggda miljön är ett kraftfullt verktyg, både för att stötta en hållbar livsstil och som ett viktigt signalvärde. Det finns ekonomiska utmaningar för nya användningsområden med lägre intäktspotential än parkering, men genom att kombinera exempelvis bostäder och gemensamma funktioner såsom utemiljöer, mobilitet etc, så kan markanvändningen effektiviseras och attraktiviteten ökas.
Kommunikation är A och O – förändring kräver både morot och piska
Kontinuerlig och genomtänkt kommunikation är nödvändigt för att hyresgästerna ska förstå och kunna agera efter en långsiktig ambition om mer hållbara transporter. Genom att kontinuerligt testa koncept och affärsmodeller kan bostadsbolag driva en fortsatt uppskalning.
Vill du veta mer om projektet eller hur kommuner, fastighetsägare eller andra aktörer kan verka för mer och snabbare omställning, kontakta oss!