TIP deltar på frukostseminarium om mobilitet
Karin Kjellson från TIP berättar om vårt arbete med MoBo och hur bostadsnära miljön kan anpassas och utvecklas för att bli mer attraktiv och göra hållbara färdmedel till hyresgästerna förstahandsval.
MoBo på Transportforum 2024
Rasmus Sundberg och Magnus Björkman medverkar i session 4:4 “Mobilitetstjänster och mobilitetsåtgärder” och kommer berätta om två delmoment i arbetet med MoBo III - omställning i befintligt bestånd.
Ytterligare två bostadsbolag till MoBo
Under hösten har ytterligare två bostadsbolag anslutit till projektkonsortiet i MoBo III. Vi är väldigt glada att kunna välkomna två bolag med höga ambitioner i mobilitetsfrågor till gruppen
Framtids workshop på Transition Lab Forum 11
MoBo-profilerna Magnus Björkman och Anna Sundman åker till Transition Lab Forum 11 för att leda en kreativ workshop, där inbjudna deltagare kommer skapa visioner för framtidens resande och livsmiljöer med hjälp av Backcasting.
Det höga priset för parkering
Miniminormer styr mot ett ökat utbud av parkering, vilket leder till lägre parkeringavgifter. Subventionen för bostadsnära parkering i Stockholm har uppskattats till 26% − 56%. Kostnaden tas av alla boende, även de som inte har bil.
Ett framtidsscenario för Stockholm år 2030
En grupp svenska forskare har med artikeln A pathway for parking in line with the Paris Agreement undersökt vilken omställning i bostadsnära rörlighet och tillgänglighet som krävs för att nå Parisavtalets klimatmål för år 2030. Genom en framtidsstudie av parkering och mobilitet i Stockholms stad illustrerar artikeln ett policyskifte som anses vara i linje med nationella klimatmål.