Posts in Innovationslabb
Delningsekonomi + arkitektur = DELNINGSARKITEKTUR
WEB-20190219_max4lax_konceptbild_miljö.jpg

Vårt nästa kapitel inom delningsarkitektur undersöker den kollektiva boendeformen med fokus på seniora kvinnors bostadsbehov. Dagens boendemiljö skulle kunna erbjuda bättre service, fördela om ytor till mer trivsamma sociala miljöer.

Ägandenormen har kontinuerligt minskat ytor för att möta de boendes ekonomiska nivå, här vill vi ta om frågan från grunden. Vi undersöker målgruppens behov och önskemål och skapar kvalitativa rum som kan delas med fler. Ett nytt alternativ på hyresmarknaden där man istället för att bo litet, kan bo delat och ha tillgång till mer. Boendet tar lärdom från våra tidigare projekt inom tjänsteutveckling där digitaliseringen gör det enkelt att effektivt använda biytor och tänka nytt kring bostadens tjänsteerbjudande.

Projektet tar fram lösningar som vänder sig till den ökande målgrupp äldre kvinnor med låg pension som drabbas hårt av hyreshöjningar. Flertalet lösningar har under de senare åren tagits fram för unga vuxna om hur delning kan se ut, men mycket av lösningarna möter inte äldres behov. Med en vardag där stor del av tiden spenderas i hemmet ställer det också högre krav på boendet. Kvinnorna är de äldre med lägst pension, och spås kontinuerligt öka framöver. Vi tror att genom att studera lösningen utifrån den specifika målgruppen får vi fram en kompletterande lösning så vi kan inkludera fler in i bostadsmarknaden.  

Imorgon presenterar vi vårt arbete för Regeringskansliets Enhet för samhällsplanering och Enheten för bostäder och byggande.

Vill du vara med och utveckla lösningarna? Vi söker fler fastighetsutvecklare och förvaltare av hyresrätter som är intresserade av att utveckla sitt bestånd, i befintlig miljö och i nyproduktion för att möta det ökande behovet. Kontakta oss!

Läs mer om Max 4 Lax

Forskningsresultaten i Mo-Bo presenteras på Transportforum i Linköping
Presentation+Ta%CC%88by21.jpg

VTI arrangerar Transportforum 9-10 januari i Linköping och TIP presenterar arbetet med Mo-Bo under rubriken “Bygga för hållbarhet”. Vi kommer berätta om lärdomarna från projektet, vilka förutsättningar som behöver ges i planeringen och hur arkitekturen kan förändra bilnormen.

– Vi har ännu inte nyttjat arkitekturens fulla potential i att stötta omställningen till mer hållbart resande. Planeringen sitter fortfarande fast i bilnormens grepp, det behöver lirkas upp för att få rätt förutsättningar. Vi behöver frigöra investeringar till att bygga bättre, mer hållbart och för en bredare målgrupp, säger Anna, projektledare för Mo-Bo.


Ny projektsida för DiverCITY
DC logo 2c.png

Nu får projektet DIVERCITY en egen hemsida! Här kommer vi kontinuerligt publicera aktuella händelser, projektresultat och aktiviteter för att främja utvecklingen av ett mer diversifierat byggande. Kolla in på www.divcity.se

I projektet DIVERCITY samverkar 19 organisationer för att bana väg för fler byggemenskaper i Sverige. Målet är att förbättra förutsättningarna för byggemenskaper genom utveckling av policy, tjänster och verktyg, främst riktade till byggrupper och kommuner.

Storsatsning på byggemenskaper
divercity-gif.gif

Vinnova ger stöd till TIP och ytterligare 18 organisationer som tillsammans ska bana väg för fler byggemenskaper i Sverige. Projektet “Divercity – byggemenskaper för mångfald i stadsutvecklingen” kommer pågå i två år och koordineras av Föreningen för Byggemenskaper.

En byggemenskap är en grupp människor som planerar, låter bygga och senare använder en byggnad. Oftast handlar det om bostäder. Bostadsrättsföreningar var ursprungligen en form för gemensamt byggande, men idag är det ovanligt att de som ska bo i husen är med från början.  Det vill projektdeltagarna ändra på.

- Den hållbara staden kan inte byggas för medborgarna, utan den måste byggas av och med dem, säger Joachim Widerstedt. Byggemenskaper ger invånare inflytande över sin livsmiljö.

Joachim Widerstedt och Karin Kjellson i Föreningen för Byggemenskaper tog initiativet till ett nationellt samverkansprojekt 2016, och konstellationen har vuxit sedan dess. TIP har varit projektpart och del av projektledningen sedan starten.

– “Divercity” är den största satsningen på byggemenskaper som gjorts i Sverige. För att nå målet om fler genomförda byggemenskaper krävs att byggrupper, kommuner och företag arbetar tillsammans, säger Karin.

Vinnova satsar på innovativa lösningar som möter samhällsutmaningar och bidrar till de globala målen i Agenda 2030. De bedömer att projektet “Divercity” har goda förutsättningar för att bidra till ökad diversifiering och mångfald i utbudet av bostäder. En ytterligare styrka är fokuset på hela landet (urbana områden likväl som landsbygd) och även resurssvagare grupper i samhället, skriver Vinnova i sitt beslutsmeddelande. Vinnova ser kommunernas och Boverkets deltagande som avgörande för att lyckas få ett reellt genomslag.

Fakta:

Projektnamn: Divercity – byggemenskaper för mångfald i stadsbyggandet

Program: VINNOVA Utmaningsdriven Innovation Steg 2 Samverkansprojekt

Budget: 15,2 milj kr

Tid: nov 2018 - dec 2020

Projektparter: Föreningen för byggemenskaper, Boverket, RISE, Coompanion, Ekobanken, KTH, Uppsala kommun, Region Gotland, Stockholms stad, Orust kommun, Malmö stad, Göteborgs stad, Alsikebolaget, Inobi, Arkitektkontor Nils Söderlund, Omniplan, Röd arkitektur, Theory Into Practice


TIP utvecklar konceptet Mo-Bo till befintligt bostadsbestånd!
info.png

TIP har inlett ett samarbete med ett allmännyttigt bostadsbolag om att utveckla en strategi för utveckling av sina parkeringsgarage. Flera av dessa står inför nödvändiga renoveringar, och sedan de byggdes har samhället förändrats och behov och lösningar för mobilitet ser annorlunda ut idag.

Tjänsteutvecklingen och digitaliseringen skapar nya förutsättningar för bostadsområden, och speciellt med allmännyttans välutvecklade driftssystem. Mo-Bo III kommer hantera lösningar som bättre möter behov och svarar upp mot ett mer effektivt nyttjande av resurser.

Speciellt intressant i detta arbete är den potentiella skalningen av lösningen och inverkan de kan få på byggd miljö i Sverige, då ca 680 000 bostäder förvaltas av allmännyttan. Med den mängden användare kan omställningen till “New Normal” få helt andra möjligheter att bidra till omställning på bred front.


57% lägre klimatpåverkan för Nouvelle!!
LCA_Mo-bo4.png

Livscykelanalys, LCA, är en metod för att åstadkomma en helhetsbild av hur stor den totala miljöpåverkan av en produkt är. I denna komparativa studie har vi bett IVL undersöka skillnaden mellan två alternativ för att visa skillnaderna mellan ett normalhus “Normal” och Nouvelle “New Normal” som vi arbetat fram.

De två förslagen kan sammanfattas

  1. NORMAL - Ett flerbostadshus i massivträ med ett underbyggt garage i betong, p-tal 0,7

  2. NEW NORMAL - Vårt nya bostadskoncept Mo-Bo, där huset delar på gemensamma fordon. Uppställningsplatser finns för bilpoolen och P-tal är 0. Fler cykelplatser finns och utökad service som cykeltvätt, mekstation och leveransrum finns i huset. Huset är i massivträ med källare i betong.

I båda förslagen isoleras Byggskedet (A). I produktskedet (råvaruförsörjning,transport och tillverkning) är det en minskning på 55%.I byggproduktions skedet är det en minskning på 50% inom transporter, och en minskning på 64% inom bygg och installationsprocessen. Sammantaget har "New Normal" 57% lägre klimatpåverkan under byggskedet, i jämförelse med ett normalhus för de två undersökta planerna (källar och markplan).

Kul att det går att bidra till en alternativ utveckling med väsentligt lägre klimatpåverkan för byggskedet.

Rapporten är utförd av IVL, och har möjliggjorts genom de stöd som Grön BoStad tilldelat TIP.

Vi kan även tips om Boverket Vägledning för LCA, om man vill lära sig mer.

LCA_Mo-bo1.png
Fortsatt medborgardriven utveckling i Fiji
Screen Shot 2018-06-10 at 11.59.47.png

Vi har glädjen att meddela att det medborgardrivna projektet om självbyggd-utveckling på Fiji tar sitt nästa steg. Matakavou och Moturiki Yaubula Management Support Team har fått ekonomiskt stöd för att fortsätta utvecklingen med utbyggnaden av kompost toaletter på ön Moturiki. Sakiasi Karavanua driver utvecklingen och de kommer byggas 3 toaletter i byn Naicabecabe. Byn drabbades hårt av tyfus, vilket är direkt kopplat till brist på rent vatten och bristande sanitetslösningar.

Samarbete är utvecklat från principen av att hitta lösningar på de stora utmaningar som ösamhällen möter. Allt ska vara byggbart, dvs öbefolkningen ska själva kunna styra över den tilltänkta lösningen, och bibehålla en aktiv roll i val och utförande. 

Här vill vi stötta medborgardrivna initiativ som verkar för kreativa och inkluderande lösningar, med lokal kunskap och brukande av lokala resurser.

Arbetet drar igång i september och vi är stolta över att vara en del i pusslet.

Glada nyheter!! Mo-Bo får 4,2 miljoner i stöd från Viable Cities
Viable.png
“Energimyndigheten bedömer att projektets inriktning ligger väl i linje med utlysningens inriktning genom att på ett gränsöverskridande, innovativt sätt möta energi- och klimatutmaningar för stadsplanering. Vidare har projektet ett stort fokus på mobilitetslösningar som möter medborgarnas behov och även har möjlighet att visa på fördelar för hälsa och välmående. Projektets ambition att förflytta policy till ett nytt normalläge bedöms vara relevant och ha potential att generera stor samhälls- och miljönytta.“

Mo-bo kommer medverkar i programmet för experimentell utveckling med våra verklighetstester där vi utvecklar arkitektur utifrån de nya förutsättningar som digitaliseringen och delningsekonomin möjliggör.

Målet är en omställning från dagens “Normal” inom bostadsarkitektur och stadsplanering med fokus på privatbilism till “New Normal” med fokus på transportbehov, lösningars kapacitet och klimateffekter.

Viable Cities är ett strategiskt innovationsprogram för smarta och hållbara städer och är den hittills största satsningen som genomförts i Sverige på forskning och innovation om smarta och hållbara städer.

Läs mer om Mo-Bo eller på projekthemsidan

Bortom bilen i Almedalen
Bortom bilen.png

Bilsnål stadsutveckling är en växande trend som främjar alternativa mobilitetslösningar som gång, cykel och kollektivtrafik. Under detta seminarium lyfter vi tre sällan synliggjorda vinster: barns utemiljö, jämställdhet och ekosystemtjänster, samt vårt praktiska exempel, Brf. Nouvelle i Upplands Väsby.

Seminariet anordnas av SLU Urban Futures.

Se mer om programmet här

TIP beviljas stöd från Strategiska innovationsprogrammet InfraSweden2030
IMG_0224.JPG

Woop woop!! TIP beviljas stöd för vår förstudie om Södra cykelstambanan från Strategiska innovationsprogrammet Infra Sweden 2030. Motiveringen lyder: “Projektet främjar ett kreativt och tvärvetenskapligt systemtänkande och det bidrar till att minska klimatpåverkan.”
Tillsammans med våra samarbetspartners RISE, NCC, Bjerking, Cykelfrämjandet och Papa Tango Five utvecklar vi en vision om en ny cykelstambana. En ny infrastrukturplanering för cyklister och fotgängare som skapar en mer sammanhållen stad och gör det attraktivt att resa klimatneutralt. Förstudien riktar in sig på en ny gång- och cykelbro över Årstaviken som kopplar Mariatorget/Södra station till Årsta, Östberga och Slakthusområdet.

Banbrytande detaljplan

Upplands Väsby kommun har med stöd av TIP utvecklat en detaljplan för ett flerbostadshus som främjar delningsekonomi, hållbara livsstilar och ekosystemtjänster. Till skillnad från andra planbestämmelser formuleras krav utifrån de boendes resbehov, inte utifrån antal fordon. Alla boende får tillgång till delade elcyklar och bilar. Hör planarkitekt Mats Åberg berätta om att våga testa något nytt! Detaljplanen har nu vunnit laga kraft.

Se Upplands Väsbys film om arbetet 

Grön BoStad och IVL
Screen Shot 2018-03-09 at 08.56.27.png

Byggande och byggnader leder idag till stora koldioxidutsläpp. Men det är möjligt att minska klimatpåverkan, och den utvecklingen vill vi aktivt bidra till. Vi har därför tagit hjälp av Grön BoStad och IVL Svenska Miljöinstitutet för att göra en jämförande livscykelanalys på Brf Nouvelle i Upplands Väsby.

Brf Nouvelle är testbädd för TIPs innovationsprojekt Mo-Bo, som genom delningsekonomi och  tjänstelösningar möjliggör bättre ytanvändning. Jämfört med ett “normalhus” behöver vår “New Normal”-lösning bara en tredjedel så stor byggnadsvolym för gemensamma ytor. IVLs livscykelanalys kommer jämföra “Normal” och “New Normal” på samma fastighet och därmed visa vilka effekter Mo-Bo-konceptet får för byggnadens koldioxidutsläpp.

Vi vill med den jämförande analysen synliggöra delningsekonomins potential för klimatsmart planering och byggande.

Ansökningstider hos TIP
TIP ansökningar.png

Januari var en intensiv månad med flera ansökningar för fortsatt innovationsarbete. Samverkansprojekten Divercity och Mo-Bo som tillsammans inkluderar ett trettiotal projektparter ansökte till Steg 2 inom Vinnovas program Utmaningsdriven Innovation.

Viable Cities, ett strategiskt innovationsprogram inom området smarta hållbara städer, öppnade sin första utlysning. Här sökte vi stöd för våra testbäddar i Slakthusområdet och Upplands Väsby, som båda ingår i Mo-Bo.

Strategiska innovationsprogrammet InfraSweden2030 förmedlar innovationsstöd till projekt för mer klimatsmarta transportsystem. TIP formade här konstellation med RISE, Bjerking och NCC och sökte medel för en förstudie av “södra stamcykelbanan”, en ny cykelbro i Stockholm.

Tack alla partners för spännande processer och utvecklande arbete! Nu är det bara att hålla tummarna.

Hälsoträdgård för Eko-Odlarna
_DSC3302-1.jpg

TIP startar samarbete med Eko-Odlarna i Telje. Projektet syftar till att vidareutveckla Eko-Odlarnas innovativa modell för att få fler människor i meningsfull sysselsättning genom ekologisk odling. Syftet är också att visa hur byggd miljö kan formas av medborgare och vara ett kraftigt verktyg för att stärka demokrati, motverka segregation samt utgår från platsens resurser. Här blir medborgarna tydliga medskapare av staden. 

DiverCity – byggemenskaper för mångfald
1 Divercity.jpg

Många kommuner söker ett bredare och mer inkluderande byggande. I projektet “DiverCity – byggemenskaper för mångfald i stadsutvecklingen” utvecklar vi lösningar som gör det lättare för kommuner och byggrupper att samarbeta fram till byggda resultat. Målet är att alla som vill ska kunna genomföra en byggemenskap. Vi är ett drygt dussin projektparter som nu går vidare mot Steg 2 i Vinnovas program Utmaningsdriven Innovation. Intresserad av att delta eller följa vad som händer i DiverCity? Maila gärna till Karin!

Naturvårdsverket gillar TIP:s nytänk inom mobilitet

TIP beviljas stöd ur Naturvårdsverkets utlysning “Stadsinnovationer” för vårt pågående arbete med mobilitetslösningar för bostäder, nu fortsätter vi arbetet med en förstudie för Slakthusområdet. Extra glada blir vi av den här fina motiveringen:

“Åtgärden bedöms vara en av de som har högst innovationsgrad, bedöms ha störst möjlighet till genomförande och som främjar en miljömässig, social och ekonomisk hållbar utveckling.”

Läs mer på Naturvårdsverkets hemsida om utlysningen Stadsinnovationer – stöd för spetstekniker och avancerade systemlösningar.

Träffa TIP och föreningen för byggemenskaper i Almedalen 2017
almedalen - 1.jpg

Hur kan vi stödja ett demokratiskt och socialt hållbart samhällsbyggande i hela Sverige? TIP medverkar i Almedalen genom Föreningen för Byggemenskaper, där frågan om möjligheterna i att bygga tillsammans diskuteras. Karin kommer finnas tillgänglig för en fika om du vill veta mer om hur en byggemenskap kan genomföras, eller om hur kommuner kan arbeta strategiskt för att möjliggöra för byggemenskaper?

Nyfiken på byggemenskaper?
En byggemenskap är en grupp människor som utifrån sina egna ambitioner tillsammans planerar, låter bygga och senare använder en byggnad. Modellen öppnar upp helt nya möjligheter inom både boende och stadsbyggande.
Vill du veta mer om hur en byggemenskap kan genomföras eller om hur kommuner kan arbeta strategiskt för att möjliggöra för byggemenskaper? Maila karin.kjellson@byggemenskap.se för att träffa oss på fika i Visby 3-5 juli. Hoppas vi ses!
#byggemenskap #bopol #arkpol

Design thinking – en workshop om framtidens arkitektur
Mo-Bo-WS42.jpg

Som del av Mo-Bo, vårt utvecklingsprojekt för innovativ arkitektur, anordnade vi en workshop med deltagare från forskarvärlden, projektmedlemmarna i Nouvelle, entreprenörer och tjänsteutvecklare. Allt  för att gemensamt tänka kring framtiden och möjligheten att genom relevant arkitektur utveckla rum som stöttar hållbart beteende.

Till hjälp hade vi Philippe Vandenbroek, Systems Thinker and Scenario Planner, samt innovation och processledare Åsa Minoz
Under de två intensiva dagarna fick vi tillsammans utveckla förslag till en ny arkitektur utifrån en ny kunskap om samhällssystem; dess tillgångar, flöden och underliggande världssyn. En krävande tankeövning som gav ytterligare tillit i vårt utforskande arbete.

Mer om Mo-Bo finns här.

Nytt stöd från Vinnova för att utveckla 500k
verklighetslabb_2.jpg

Vinnova ger stöd för att vidareutveckla initiativet 500k, nu med kommunernas roll i fokus. Våra samarbetspartners i detta arbete är: Norrtälje kommunHuddinge kommun, Växjö kommunKlippans kommunModigMinozUsify och Kod Arkitekter.

500k är en stadsbyggnadsmodell där de boende i befintliga villaområden skapar fler bostäder genom att utveckla, anpassa och dela sina byggnader och trädgårdar. Medborgare blir medskapare i en gradvis utveckling av sina grannskap.