Posts in Innovationslabb
TIP Max 4 Lax i SvD Näringsliv 
SvD.png

Hur kommer vi bo och leva i framtiden? SvD:s Johan Hellekant intervjuar TIP om initiativet Max 4 Lax, ett maxat boende med stor gemenskap och låga hyror som kan möta behoven hos allt fler i Sverige. Nu fylls vår inbox av hejarop och intresseanmälningar. Det gör oss både glada och stärker vår tro att vi är något riktigt bra på spåren!

I innovationsprojektet Max 4 Lax samarbetar TIP med Colive, Bostaden i Umeå, Uppsalahem, Uppsala kommun, Walk the Room och KTH. Vi söker fler allmännyttiga och privata fastighetsägare som vill testa delade boendelösningar i sitt bestånd.

Läs hela artikeln på SvD Näringsliv

Länk till Max 4 Lax

#TIP #Delningsarkitektur #bopol #arkpol #Delark #Max4lax #walktheroom #kth #uppsalahem #bostaden #colive #uppsalakommun

Rätt affärsmodell för att möta samhällsutmaningarna?
Forskningsstöd.png

Med rätt affärsmodell kan arkitekter få en mer betydande roll och ansvar inom samhällsutvecklingen. I denna studie för ArkDes har TIP undersökt läget, hur ser de olika affärsmodellerna ut som skapar ett ökat inflytande för arkitekter? Hur kan vi finansiera och bygga upp ett långsiktigt innovationsarbete inom branschen? Vilka samverkans plattformar behövs för att stödja utvecklingen?

Nu presenterar vi innehållet i rapporten den 27 augusti på ArkDes, samt ett uppföljande samtal om Vem ska göra jobbet?

Mer info på ArkDes hemsida

2019-08-27 PLATS: AUDITORIET, PLAN 2, ARKDES, EXERCISPLAN 4, SKEPPSHOLMEN, STOCKHOLM

ANMÄLAN GÖRS HÄR



Vilken är den rumsliga visionen som ska bära en bilsnål utveckling?
PLAN_bilsnål utv.jpg

Idag står vårt samhälle inför en stor systemförändring som drivs av automatisering, digitalisering, e-handel samt tjänste- och delningseknomins expansion. Det enda vi vet om framtiden är att vi förmodligen inte kommer resa, jobba och handla som vi gör idag. Det öppnar ett gyllene tillfälle att hitta både klimatsmartare och ytsnålare sätt att lösa våra behov av mobilitet, till lika god eller bättre nytta för fler användare. Frågan är hur detta kommer till fysiska uttryck i staden?

I senaste numret av PLAN, skriver Magnus och Anna om lärdomarna från innovationsprojektet Mo-Bo, och behovet av en ny rumslig vision inom stadsbyggnad för hållbart resande.

Bara sedan starten av Mo-Bo 2016 har en förflyttning gjorts i branschen. Intresset för frågan har ökat markant och flera lösningar eftersöks från olika håll, samtidigt som fler förändringar behöver ske för att öka måluppfyllelsen. Här krävs en lika stark omställning som kan erbjuda en ny berättelse, lika stark som den om bilsamhället. En berättelse om välfärd inom planetens gränser, där de hållbara valen också är de enkla, bekväma och självklara. Därmed finns en stor potential, både i omvandling av befintliga miljöer, och i utformning av nya byggnader och stadsrum.

Läs hela artikeln i PLAN

studie5.png




Fullt hus på slutseminariet för Mo-Bo!
3.jpg

Vi och alla projektparter i Mo-Bo presenterade sina slutsatser från ett mångårigt utforskande av arkitektur som främjar delning av mobilitet. Projektet är en del av Viable Cities, och avslutar nu sin första fas.

TIP berättade hur vi genom att ta helhetsgrepp om stadsgolvet kan utveckla våra stads- och boendemiljöer på ett sätt som genererar både nya rum, nya tjänster och sociala mervärden.

I en efterföljande paneldiskussion med deltagare från KTH, IVL, Sundbyberg Stad och Sveriges Allmännytta diskuterades vad som behövs för att komma vidare mot mer hållbar planering: våga styra mot det vi vill ha; utgå från mobilitetsbehov, inte parkeringstal i planeringen; bygg på rätt platser samt fokusera på människans upplevelse, inte fordonens.

Projektteamet består av: TIP, Urbio, Trivector Traffic, Upplands Väsby kommun, Uppsala kommun, LaTERRE, KTH och SLU. Stort tack till KOMPIS Sverige som höll i resten av dagens fullspäckade program.

Vill du vara med och skapa nästa testbädd? Kontakta Anna Sundman på anna@theoryintopractice.se

Missade du seminariet? Mo-Bo:s resultat och slutsatser finns sammanfattade i en publikation som delades ut på seminariet. Läs och ladda ned den här!

moboslutseminariumanna.jpg
mobo slutseminarium karin.jpg

#mobo #futuremobility #maas #urbanmobility #delningsarkitektur #mobilitet #viablecities #bopol



Ny rapport om Kombinerad Mobilitet!
stadsinnovationer.jpg

Nu har vi avslutat förstudien Mo-Bo 2 som handlar om hur kvarteret vi ritat i Slakthusområdet kan minska klimatpåverkan från de boendes vardagsresor, en av de största utsläppsposterna i driftskedet. Med stöd från Naturvårdsverkets utlysning “Stadsinnovationer” som handlar om att utveckla avancerade systemlösningar och spetsteknik för att påverka stadens hållbarhet i rätt riktning.

Studien visar att en stor reduktion (potentiellt ned mot 87%) är möjlig om man kombinerar delade lösningar inom både boendet och mobilitetsutbudet. I tre scenarier har vi studerat nollalternativet, kombinerad mobilitet och delningslösningar i befintlig respektive ny policy. Här ser vi att kombinerad mobilitet (gemensam systemlösning för delade fordon och kollektivtrafik) samt en fysisk struktur som underlättar hållbara val och slutligen en servicenivå som minskar behovet av transporter kan spela stor roll för att minska vårt ekologiska fotavtryck.

Läs rapporten här

#Mo-Bo #MaaS #FutureMobility #UrbanMobility #TIP


Max 4 Lax beviljas stöd från Vinnova!
Max 4 Lax_Vinnova

I förra veckan delade vi vårt projekt om delningsarkitektur (Max 4 Lax) med Enheten för samhällsplanering och Enheten för bostäder och byggande på Regeringskansliet. Idag fick vi den glada nyheten att projektet beviljas stöd från Vinnova, utmaningsdriven innovation, Steg 1.

I Max 4 Lax undersöks delningsarkitekturens möjligheter i form av ett gemensamhetsboende för pensionerade kvinnor. Målgruppens möjligheter på bostadsmarknaden är särskilt begränsade på grund av en rad olika omständigheter, exempelvis ojämställda pensionsnivåer och behov av god tillgänglighet. Inom delningsarkitekturens ramar finns utrymme för att vidare behandla utformningen av en boendemiljö som möter målgruppens potentiellt ökande behov av stimulans i hemmet och tillgång till sociala sammanhang, service och trygghet. Boendemiljöer som utgår från en delandenorm kan möjliggöra kvalitativa livsmiljöer och utgöra ett hållbart alternativ till rådande utveckling - för pensionerade kvinnor och många andra.

Vill du veta mer? Kontakta oss

Läs mer om Max 4 Lax

Delningsekonomi + arkitektur = DELNINGSARKITEKTUR
WEB-20190219_max4lax_konceptbild_miljö.jpg

Vårt nästa kapitel inom delningsarkitektur undersöker den kollektiva boendeformen med fokus på seniora kvinnors bostadsbehov. Dagens boendemiljö skulle kunna erbjuda bättre service, fördela om ytor till mer trivsamma sociala miljöer.

Ägandenormen har kontinuerligt minskat ytor för att möta de boendes ekonomiska nivå, här vill vi ta om frågan från grunden. Vi undersöker målgruppens behov och önskemål och skapar kvalitativa rum som kan delas med fler. Ett nytt alternativ på hyresmarknaden där man istället för att bo litet, kan bo delat och ha tillgång till mer. Boendet tar lärdom från våra tidigare projekt inom tjänsteutveckling där digitaliseringen gör det enkelt att effektivt använda biytor och tänka nytt kring bostadens tjänsteerbjudande.

Projektet tar fram lösningar som vänder sig till den ökande målgrupp äldre kvinnor med låg pension som drabbas hårt av hyreshöjningar. Flertalet lösningar har under de senare åren tagits fram för unga vuxna om hur delning kan se ut, men mycket av lösningarna möter inte äldres behov. Med en vardag där stor del av tiden spenderas i hemmet ställer det också högre krav på boendet. Kvinnorna är de äldre med lägst pension, och spås kontinuerligt öka framöver. Vi tror att genom att studera lösningen utifrån den specifika målgruppen får vi fram en kompletterande lösning så vi kan inkludera fler in i bostadsmarknaden.  

Imorgon presenterar vi vårt arbete för Regeringskansliets Enhet för samhällsplanering och Enheten för bostäder och byggande.

Vill du vara med och utveckla lösningarna? Vi söker fler fastighetsutvecklare och förvaltare av hyresrätter som är intresserade av att utveckla sitt bestånd, i befintlig miljö och i nyproduktion för att möta det ökande behovet. Kontakta oss!

Läs mer om Max 4 Lax

Forskningsresultaten i Mo-Bo presenteras på Transportforum i Linköping
Presentation+Ta%CC%88by21.jpg

VTI arrangerar Transportforum 9-10 januari i Linköping och TIP presenterar arbetet med Mo-Bo under rubriken “Bygga för hållbarhet”. Vi kommer berätta om lärdomarna från projektet, vilka förutsättningar som behöver ges i planeringen och hur arkitekturen kan förändra bilnormen.

– Vi har ännu inte nyttjat arkitekturens fulla potential i att stötta omställningen till mer hållbart resande. Planeringen sitter fortfarande fast i bilnormens grepp, det behöver lirkas upp för att få rätt förutsättningar. Vi behöver frigöra investeringar till att bygga bättre, mer hållbart och för en bredare målgrupp, säger Anna, projektledare för Mo-Bo.


Ny projektsida för DiverCITY
DIVERCITY logo.png

Nu får projektet DIVERCITY en egen hemsida! Här kommer vi kontinuerligt publicera aktuella händelser, projektresultat och aktiviteter för att främja utvecklingen av ett mer diversifierat byggande. Kolla in på www.divcity.se

I projektet DIVERCITY samverkar 19 organisationer för att bana väg för fler byggemenskaper i Sverige. Målet är att förbättra förutsättningarna för byggemenskaper genom utveckling av policy, tjänster och verktyg, främst riktade till byggrupper och kommuner.

Storsatsning på byggemenskaper
divercity-gif.gif

Vinnova ger stöd till TIP och ytterligare 18 organisationer som tillsammans ska bana väg för fler byggemenskaper i Sverige. Projektet “Divercity – byggemenskaper för mångfald i stadsutvecklingen” kommer pågå i två år och koordineras av Föreningen för Byggemenskaper.

En byggemenskap är en grupp människor som planerar, låter bygga och senare använder en byggnad. Oftast handlar det om bostäder. Bostadsrättsföreningar var ursprungligen en form för gemensamt byggande, men idag är det ovanligt att de som ska bo i husen är med från början.  Det vill projektdeltagarna ändra på.

- Den hållbara staden kan inte byggas för medborgarna, utan den måste byggas av och med dem, säger Joachim Widerstedt. Byggemenskaper ger invånare inflytande över sin livsmiljö.

Joachim Widerstedt och Karin Kjellson i Föreningen för Byggemenskaper tog initiativet till ett nationellt samverkansprojekt 2016, och konstellationen har vuxit sedan dess. TIP har varit projektpart och del av projektledningen sedan starten.

– “Divercity” är den största satsningen på byggemenskaper som gjorts i Sverige. För att nå målet om fler genomförda byggemenskaper krävs att byggrupper, kommuner och företag arbetar tillsammans, säger Karin.

Vinnova satsar på innovativa lösningar som möter samhällsutmaningar och bidrar till de globala målen i Agenda 2030. De bedömer att projektet “Divercity” har goda förutsättningar för att bidra till ökad diversifiering och mångfald i utbudet av bostäder. En ytterligare styrka är fokuset på hela landet (urbana områden likväl som landsbygd) och även resurssvagare grupper i samhället, skriver Vinnova i sitt beslutsmeddelande. Vinnova ser kommunernas och Boverkets deltagande som avgörande för att lyckas få ett reellt genomslag.

Fakta:

Projektnamn: Divercity – byggemenskaper för mångfald i stadsbyggandet

Program: VINNOVA Utmaningsdriven Innovation Steg 2 Samverkansprojekt

Budget: 15,2 milj kr

Tid: nov 2018 - dec 2020

Projektparter: Föreningen för byggemenskaper, Boverket, RISE, Coompanion, Ekobanken, KTH, Uppsala kommun, Region Gotland, Stockholms stad, Orust kommun, Malmö stad, Göteborgs stad, Alsikebolaget, Inobi, Arkitektkontor Nils Söderlund, Omniplan, Röd arkitektur, Theory Into Practice


TIP utvecklar konceptet Mo-Bo till befintligt bostadsbestånd!
info.png

TIP har inlett ett samarbete med ett allmännyttigt bostadsbolag om att utveckla en strategi för utveckling av sina parkeringsgarage. Flera av dessa står inför nödvändiga renoveringar, och sedan de byggdes har samhället förändrats och behov och lösningar för mobilitet ser annorlunda ut idag.

Tjänsteutvecklingen och digitaliseringen skapar nya förutsättningar för bostadsområden, och speciellt med allmännyttans välutvecklade driftssystem. Mo-Bo III kommer hantera lösningar som bättre möter behov och svarar upp mot ett mer effektivt nyttjande av resurser.

Speciellt intressant i detta arbete är den potentiella skalningen av lösningen och inverkan de kan få på byggd miljö i Sverige, då ca 680 000 bostäder förvaltas av allmännyttan. Med den mängden användare kan omställningen till “New Normal” få helt andra möjligheter att bidra till omställning på bred front.


57% lägre klimatpåverkan för Nouvelle!!
LCA_Mo-bo4.png

Livscykelanalys, LCA, är en metod för att åstadkomma en helhetsbild av hur stor den totala miljöpåverkan av en produkt är. I denna komparativa studie har vi bett IVL undersöka skillnaden mellan två alternativ för att visa skillnaderna mellan ett normalhus “Normal” och Nouvelle “New Normal” som vi arbetat fram.

De två förslagen kan sammanfattas

  1. NORMAL - Ett flerbostadshus i massivträ med ett underbyggt garage i betong, p-tal 0,7

  2. NEW NORMAL - Vårt nya bostadskoncept Mo-Bo, där huset delar på gemensamma fordon. Uppställningsplatser finns för bilpoolen och P-tal är 0. Fler cykelplatser finns och utökad service som cykeltvätt, mekstation och leveransrum finns i huset. Huset är i massivträ med källare i betong.

I båda förslagen isoleras Byggskedet (A). I produktskedet (råvaruförsörjning,transport och tillverkning) är det en minskning på 55%.I byggproduktions skedet är det en minskning på 50% inom transporter, och en minskning på 64% inom bygg och installationsprocessen. Sammantaget har "New Normal" 57% lägre klimatpåverkan under byggskedet, i jämförelse med ett normalhus för de två undersökta planerna (källar och markplan).

Kul att det går att bidra till en alternativ utveckling med väsentligt lägre klimatpåverkan för byggskedet.

Rapporten är utförd av IVL, och har möjliggjorts genom de stöd som Grön BoStad tilldelat TIP.

Vi kan även tips om Boverket Vägledning för LCA, om man vill lära sig mer.

LCA_Mo-bo1.png
Fortsatt medborgardriven utveckling i Fiji
Screen Shot 2018-06-10 at 11.59.47.png

Vi har glädjen att meddela att det medborgardrivna projektet om självbyggd-utveckling på Fiji tar sitt nästa steg. Matakavou och Moturiki Yaubula Management Support Team har fått ekonomiskt stöd för att fortsätta utvecklingen med utbyggnaden av kompost toaletter på ön Moturiki. Sakiasi Karavanua driver utvecklingen och de kommer byggas 3 toaletter i byn Naicabecabe. Byn drabbades hårt av tyfus, vilket är direkt kopplat till brist på rent vatten och bristande sanitetslösningar.

Samarbete är utvecklat från principen av att hitta lösningar på de stora utmaningar som ösamhällen möter. Allt ska vara byggbart, dvs öbefolkningen ska själva kunna styra över den tilltänkta lösningen, och bibehålla en aktiv roll i val och utförande. 

Här vill vi stötta medborgardrivna initiativ som verkar för kreativa och inkluderande lösningar, med lokal kunskap och brukande av lokala resurser.

Arbetet drar igång i september och vi är stolta över att vara en del i pusslet.

Glada nyheter!! Mo-Bo får 4,2 miljoner i stöd från Viable Cities
Viable.png
“Energimyndigheten bedömer att projektets inriktning ligger väl i linje med utlysningens inriktning genom att på ett gränsöverskridande, innovativt sätt möta energi- och klimatutmaningar för stadsplanering. Vidare har projektet ett stort fokus på mobilitetslösningar som möter medborgarnas behov och även har möjlighet att visa på fördelar för hälsa och välmående. Projektets ambition att förflytta policy till ett nytt normalläge bedöms vara relevant och ha potential att generera stor samhälls- och miljönytta.“

Mo-bo kommer medverkar i programmet för experimentell utveckling med våra verklighetstester där vi utvecklar arkitektur utifrån de nya förutsättningar som digitaliseringen och delningsekonomin möjliggör.

Målet är en omställning från dagens “Normal” inom bostadsarkitektur och stadsplanering med fokus på privatbilism till “New Normal” med fokus på transportbehov, lösningars kapacitet och klimateffekter.

Viable Cities är ett strategiskt innovationsprogram för smarta och hållbara städer och är den hittills största satsningen som genomförts i Sverige på forskning och innovation om smarta och hållbara städer.

Läs mer om Mo-Bo eller på projekthemsidan

Bortom bilen i Almedalen
Bortom bilen.png

Bilsnål stadsutveckling är en växande trend som främjar alternativa mobilitetslösningar som gång, cykel och kollektivtrafik. Under detta seminarium lyfter vi tre sällan synliggjorda vinster: barns utemiljö, jämställdhet och ekosystemtjänster, samt vårt praktiska exempel, Brf. Nouvelle i Upplands Väsby.

Seminariet anordnas av SLU Urban Futures.

Se mer om programmet här

TIP beviljas stöd från Strategiska innovationsprogrammet InfraSweden2030
IMG_0224.JPG

Woop woop!! TIP beviljas stöd för vår förstudie om Södra cykelstambanan från Strategiska innovationsprogrammet Infra Sweden 2030. Motiveringen lyder: “Projektet främjar ett kreativt och tvärvetenskapligt systemtänkande och det bidrar till att minska klimatpåverkan.”
Tillsammans med våra samarbetspartners RISE, NCC, Bjerking, Cykelfrämjandet och Papa Tango Five utvecklar vi en vision om en ny cykelstambana. En ny infrastrukturplanering för cyklister och fotgängare som skapar en mer sammanhållen stad och gör det attraktivt att resa klimatneutralt. Förstudien riktar in sig på en ny gång- och cykelbro över Årstaviken som kopplar Mariatorget/Södra station till Årsta, Östberga och Slakthusområdet.

Banbrytande detaljplan

Upplands Väsby kommun har med stöd av TIP utvecklat en detaljplan för ett flerbostadshus som främjar delningsekonomi, hållbara livsstilar och ekosystemtjänster. Till skillnad från andra planbestämmelser formuleras krav utifrån de boendes resbehov, inte utifrån antal fordon. Alla boende får tillgång till delade elcyklar och bilar. Hör planarkitekt Mats Åberg berätta om att våga testa något nytt! Detaljplanen har nu vunnit laga kraft.

Se Upplands Väsbys film om arbetet 

Grön BoStad och IVL
Screen Shot 2018-03-09 at 08.56.27.png

Byggande och byggnader leder idag till stora koldioxidutsläpp. Men det är möjligt att minska klimatpåverkan, och den utvecklingen vill vi aktivt bidra till. Vi har därför tagit hjälp av Grön BoStad och IVL Svenska Miljöinstitutet för att göra en jämförande livscykelanalys på Brf Nouvelle i Upplands Väsby.

Brf Nouvelle är testbädd för TIPs innovationsprojekt Mo-Bo, som genom delningsekonomi och  tjänstelösningar möjliggör bättre ytanvändning. Jämfört med ett “normalhus” behöver vår “New Normal”-lösning bara en tredjedel så stor byggnadsvolym för gemensamma ytor. IVLs livscykelanalys kommer jämföra “Normal” och “New Normal” på samma fastighet och därmed visa vilka effekter Mo-Bo-konceptet får för byggnadens koldioxidutsläpp.

Vi vill med den jämförande analysen synliggöra delningsekonomins potential för klimatsmart planering och byggande.

Ansökningstider hos TIP
TIP ansökningar.png

Januari var en intensiv månad med flera ansökningar för fortsatt innovationsarbete. Samverkansprojekten Divercity och Mo-Bo som tillsammans inkluderar ett trettiotal projektparter ansökte till Steg 2 inom Vinnovas program Utmaningsdriven Innovation.

Viable Cities, ett strategiskt innovationsprogram inom området smarta hållbara städer, öppnade sin första utlysning. Här sökte vi stöd för våra testbäddar i Slakthusområdet och Upplands Väsby, som båda ingår i Mo-Bo.

Strategiska innovationsprogrammet InfraSweden2030 förmedlar innovationsstöd till projekt för mer klimatsmarta transportsystem. TIP formade här konstellation med RISE, Bjerking och NCC och sökte medel för en förstudie av “södra stamcykelbanan”, en ny cykelbro i Stockholm.

Tack alla partners för spännande processer och utvecklande arbete! Nu är det bara att hålla tummarna.