Posts in Bostadsarkitektur
Fullt hus på slutseminariet för Mo-Bo!
3.jpg

Vi och alla projektparter i Mo-Bo presenterade sina slutsatser från ett mångårigt utforskande av arkitektur som främjar delning av mobilitet. Projektet är en del av Viable Cities, och avslutar nu sin första fas.

TIP berättade hur vi genom att ta helhetsgrepp om stadsgolvet kan utveckla våra stads- och boendemiljöer på ett sätt som genererar både nya rum, nya tjänster och sociala mervärden.

I en efterföljande paneldiskussion med deltagare från KTH, IVL, Sundbyberg Stad och Sveriges Allmännytta diskuterades vad som behövs för att komma vidare mot mer hållbar planering: våga styra mot det vi vill ha; utgå från mobilitetsbehov, inte parkeringstal i planeringen; bygg på rätt platser samt fokusera på människans upplevelse, inte fordonens.

Projektteamet består av: TIP, Urbio, Trivector Traffic, Upplands Väsby kommun, Uppsala kommun, LaTERRE, KTH och SLU. Stort tack till KOMPIS Sverige som höll i resten av dagens fullspäckade program.

Vill du vara med och skapa nästa testbädd? Kontakta Anna Sundman på anna@theoryintopractice.se

Missade du seminariet? Mo-Bo:s resultat och slutsatser finns sammanfattade i en publikation som delades ut på seminariet. Läs och ladda ned den här!

moboslutseminariumanna.jpg
mobo slutseminarium karin.jpg

#mobo #futuremobility #maas #urbanmobility #delningsarkitektur #mobilitet #viablecities #bopol



Stipendium till arbetet med delningsarkitektur!
Stipendium till arbetet med delningsarkitektur

TIP får 160 000 kr för att arbeta vidare med delningsarkitektur! Fokus kommer ligga på pensionerade kvinnor, som drabbas hårt av bostadsojämlikheten. Hittar vi lösningar som möter deras behov, fungerar de också för andra grupper.

Stipendiet delas ut av Riksbyggen - Den Goda Staden. Resultat från studien presenteras under hösten.

Lär mer hos Riksbyggen

#delningsarkitektur #max4lax #dengodastaden

Omställningsworkshop på kontoret
A7EB60BD-DE65-46A1-88A1-A74F9834ADB3.PNG

För att nå en omställning mot hållbar mobilitet inom bostadsarkitektur och stadsplanering krävs förflyttningar som bärs upp av regelverk. Rådande bilparkeringsnorm når inte upp till förhoppningarna inom ramen för globala målen. Frågan är en het potatis, eftersom bilparkeringstillgången är en av de faktorer som har störst betydelse för våra resmönster.

I Mo-Bo har vi arbetat för, och i testbädden fått igenom, en omställning till P-tal 0. Planering utifrån P-tal 0 ger en helt annan rumsbild än till exempel P-tal 0,7 och kan lägga grunden för en jämlik tillgång till mobilitet i staden.

Inom projektets tvärdsiciplinära konstellation har vi identifierat flera faktorer med betydelse för att en omställning, på bredare front, ska kunna ske. Vi ser ett stort behov av att frigöra arkitekturen och stadsplaneringen från bilnormen, vilket omfattar till exempel läsningen av befintliga styrdokument och utformningen av incitamentsmodeller. Dagens normalläge behöver synliggöras - vi vet med säkerhet att sättet vi planerar på idag inte är hållbart.

#mobo #mobilitet #newnormal “delningsarkitektur #globalamålen


Hallen – Det nya bostadsrummet för delning
Visualisering av Walk the Room

Visualisering av Walk the Room

I Mo-Bo har vi genom ett flertal grepp arbetat för rumsliga, delningsfrämjande hållbarhetsåtgärder. Dessa kan delas in i kategorierna (1) bilreducerande, (2) cykelfrämjande och (3) community-stärkande. I korthet handlar det om att nå en förflyttning till delandenorm (från dagens ägande) som innebär ett flertal positiva effekter och mervärden på såväl kvarters- som områdesnivå.

Ett av rummen som innovationsprojektet utvecklat är Hallen. Ett stort multifunktionsrum med utrymme för gemensamma fossilfria fordon, verkstad, lekyta, eller framtida funktioner vi i dagsläget har svårt att förutse. Dagsljus och inbyggd flexibilitet möjliggör för boende att förändra sin boendemiljö i både samtid och framtid. På TIP kallar vi det delningsarkitektur!

Visualiseringen av hallen är gjord av våra tipp-topp samarbetspartners Walk the Room

Kort från Bostadsforum
Bostadsforum.JPG

Under två dagar samlade Bostadsforum branschens aktörer för att presentera det senaste inom politik, bostadsprojekt och boendefrågor. TIP deltog genom Karin Kjellson som presenterade DiverCIty.

  • BYGGEMENSKAPER – RÄDDNINGEN - HUR, VAR OCH VARFÖR? “DiverCity” är den största satsningen på byggemenskaper som gjorts i Sverige. För att nå målet om fler genomförda byggemenskaper krävs att byggrupper, kommuner och företag arbetar tillsammans. Hur drivs projekten och hur ser det ekonomiska upplägget ut? Joachim Widerstedt och Karin Kjellson (TIP) presenterade. Publikens frågor handlade bland annat om möjligheterna att finansiera byggemenskapsprojekt, gruppernas resa från idé till inflyttning och hur medlemmar kan gå in och ut ur en pågående byggemenskap.

  • NYA FINANSIERINGSMÖJLIGHETER FÖR BOSTADSBYGGANDE Boverket har utrett statliga åtgärder som ska underlätta finansiering av nya och ombyggda bostäder på landsbygden. Vilka åtgärder föreslås? Boverket har även tagit fram en vägledning till kommuner som är intresserade av att låta byggemenskaper få en plats i bostadsförsörjningen och stadsutvecklingen. Vad innebär detta? Ulrika Hägred, Expert, Boverket.

  • I programspår B - “Kommun & Allmännytta” lyftes frågan om vem vi bygger för, där framförallt äldre och unga lyftes som grupper som inte kan få sitt bostadsbehov tillgodosett idag. Många talare lyfte bostadsfrågan från en isolerad fråga till en fråga om stadsbyggnad, och poängterade de många samhällsekonomiska fördelarna med god varierad planering.

  • Vingåker kommun berättade om vikten av att lyfta fram och stötta civila initiativ som en tydlig strategi för landsbygden, där det kan vara svårt att få igång andra typer av bostadsbyggande.

Kerstin Kärnekull presenterade bygg- och bogemenskaper utifrån de äldres perspektiv, och poängterade potentialen i att skapa sitt eget boende. Kerstin presenterade också TIPs projekt Max 4 Lax - delningsarkitektur för äldre kvinnor, som ett av många initiativ som kan berika och variera samhällsutvecklingen.

TIP inleder samarbete med Fastighets AB Förvaltaren!
Screenshot 2019-04-18 at 17.18.13.png

Tillsammans med Sundbybergs allmännyttiga bostadsbolag Förvaltaren ska TIP omvandla underutnyttjade garage till attraktiva bostadsmiljöer i Rissne.

Samarbetet innebär att Förvaltaren kommer med som projektpart i Mo-Bo - arkitektur för hållbar mobilitet. Mo-Bo:s första två delar har behandlat delningsarkitektur (delande av ytor och tjänster) i nyproduktion. I denna del (Mo-Bo III) undersöker vi möjlig anpassning och utveckling i befintligt bestånd.

TIP har tidigare utfört ett mindre skissuppdrag åt Förvaltaren, med fokus på hur befintliga byggnadsstrukturer kan utvecklas till att stötta hållbara livsstilar. Nu ser vi fram emot att ta arbetet vidare i ett nytt skede!

Max 4 Lax beviljas stöd från Vinnova!
Max 4 Lax_Vinnova

I förra veckan delade vi vårt projekt om delningsarkitektur (Max 4 Lax) med Enheten för samhällsplanering och Enheten för bostäder och byggande på Regeringskansliet. Idag fick vi den glada nyheten att projektet beviljas stöd från Vinnova, utmaningsdriven innovation, Steg 1.

I Max 4 Lax undersöks delningsarkitekturens möjligheter i form av ett gemensamhetsboende för pensionerade kvinnor. Målgruppens möjligheter på bostadsmarknaden är särskilt begränsade på grund av en rad olika omständigheter, exempelvis ojämställda pensionsnivåer och behov av god tillgänglighet. Inom delningsarkitekturens ramar finns utrymme för att vidare behandla utformningen av en boendemiljö som möter målgruppens potentiellt ökande behov av stimulans i hemmet och tillgång till sociala sammanhang, service och trygghet. Boendemiljöer som utgår från en delandenorm kan möjliggöra kvalitativa livsmiljöer och utgöra ett hållbart alternativ till rådande utveckling - för pensionerade kvinnor och många andra.

Vill du veta mer? Kontakta oss

Läs mer om Max 4 Lax

Delningsekonomi + arkitektur = DELNINGSARKITEKTUR
WEB-20190219_max4lax_konceptbild_miljö.jpg

Vårt nästa kapitel inom delningsarkitektur undersöker den kollektiva boendeformen med fokus på seniora kvinnors bostadsbehov. Dagens boendemiljö skulle kunna erbjuda bättre service, fördela om ytor till mer trivsamma sociala miljöer.

Ägandenormen har kontinuerligt minskat ytor för att möta de boendes ekonomiska nivå, här vill vi ta om frågan från grunden. Vi undersöker målgruppens behov och önskemål och skapar kvalitativa rum som kan delas med fler. Ett nytt alternativ på hyresmarknaden där man istället för att bo litet, kan bo delat och ha tillgång till mer. Boendet tar lärdom från våra tidigare projekt inom tjänsteutveckling där digitaliseringen gör det enkelt att effektivt använda biytor och tänka nytt kring bostadens tjänsteerbjudande.

Projektet tar fram lösningar som vänder sig till den ökande målgrupp äldre kvinnor med låg pension som drabbas hårt av hyreshöjningar. Flertalet lösningar har under de senare åren tagits fram för unga vuxna om hur delning kan se ut, men mycket av lösningarna möter inte äldres behov. Med en vardag där stor del av tiden spenderas i hemmet ställer det också högre krav på boendet. Kvinnorna är de äldre med lägst pension, och spås kontinuerligt öka framöver. Vi tror att genom att studera lösningen utifrån den specifika målgruppen får vi fram en kompletterande lösning så vi kan inkludera fler in i bostadsmarknaden.  

Imorgon presenterar vi vårt arbete för Regeringskansliets Enhet för samhällsplanering och Enheten för bostäder och byggande.

Vill du vara med och utveckla lösningarna? Vi söker fler fastighetsutvecklare och förvaltare av hyresrätter som är intresserade av att utveckla sitt bestånd, i befintlig miljö och i nyproduktion för att möta det ökande behovet. Kontakta oss!

Läs mer om Max 4 Lax

Social bostadspolitik - Wienmodellen
wienmodellen_booklet.jpg

Senaste veckorna har TIP varit på ABF-huset och lyssnat på seminarier om Bostadsojämlikhet och Wienmodellen för att höra andra röster om bostadsfrågan. I Wien är målsättningen att max ⅓ av hushållets disponibla inkomst går till hyra. Dessutom hyr 82 % av invånarna sin bostad, jämfört med 36 % (både i Stockholm och riket i stort). Att så många invånare i Wien hyr, inte äger, sin bostad skapar en stark ställning för hyresgästerna, vilken håller igång bostadsbyggandet även i lågkonjunktur. Det kontinuerliga byggandet är ihop med långsiktig strategisk markpolitik och samverkan med icke-vinstdrivande byggaktörer viktiga pusselbitar i Wiens modell för att skapa hyresbostäder som invånarna har råd med.

På TIP skissar vi just nu på projektet Max 4 Lax - en modell för ekonomiskt tillgängliga gemensamhetsbostäder som riktar sig till just äldre kvinnor. I Sverige var 2018 skillnaden mellan kvinnors och mäns pension i snitt 6800 kr / månad före skatt, varför dessa grupper har helt olika förutsättningar på dagens bostadsmarknad. I dagsläget ser vi också att det blir allt svårare för grupper utan stora ekonomiska resurser att hitta en bostad till rimlig kostnad. Max 4 Lax grundar sig på en idé om rimlig hyresnivå (4000 kr) i förhållande till målgruppens disponibla inkomst.

Läs Lisa Pellings rapport om Wienmodellen här <<


Forskningsresultaten i Mo-Bo presenteras på Transportforum i Linköping
Presentation+Ta%CC%88by21.jpg

VTI arrangerar Transportforum 9-10 januari i Linköping och TIP presenterar arbetet med Mo-Bo under rubriken “Bygga för hållbarhet”. Vi kommer berätta om lärdomarna från projektet, vilka förutsättningar som behöver ges i planeringen och hur arkitekturen kan förändra bilnormen.

– Vi har ännu inte nyttjat arkitekturens fulla potential i att stötta omställningen till mer hållbart resande. Planeringen sitter fortfarande fast i bilnormens grepp, det behöver lirkas upp för att få rätt förutsättningar. Vi behöver frigöra investeringar till att bygga bättre, mer hållbart och för en bredare målgrupp, säger Anna, projektledare för Mo-Bo.


Kvarteret i Slakthusområdet har nu hittat sin form!
Slakten_handskiss_gatuplan.jpg

I November har Slakthusområdets första etapp haft sin höstavstämning. Vi har utvecklat ideerna om “det delande kvarteret”  genom bearbetning av våra 3 huvudrum - Torget, Entreterrassen & Lobbyn -  där resursdelning får extra fokus. Ambitionen är att i kvarteret skapa ett delande klimat där gestaltning baseras på byggnadsprogrammets innehåll.

Delade fossilfria fordon, återbruk, leveranser, service och gemensamma utrymmen ansluter till kvarterets centrum “Torget”, vilket lägger grunden för hög nyttjandegrad. En stark koppling mellan det offentliga rummet och Torget skapar förutsättningar för att utrymmen befolkas över tid och nyttjas av hela området.

“Entréterrassen” delas av 4-5 lägenheter för att etablera sociala sammanhang i mindre format. Strukturen tillåter flera entréer i samma bostad och bidrar därmed till förändringsmöjligheter över tid.
Kvarteret är även planerat för ett community av early adopters, arbetsklubbar och co-living som i sin grundstruktur bygger på att lyfta ut yta från det privata till det gemensamma. I “Lobbyn” flätas gatan och kvarterets liv samma, och ger ett utbyte mellan staden och kvarteret. Innehållet blir synligt och stadens aktiva gränssnitt kan fortsätta in i kvarteret.

Läs mer om projektet Kvarteret V-N

Kvarteret VN skiss4.png
TIP utvecklar konceptet Mo-Bo till befintligt bostadsbestånd!
info.png

TIP har inlett ett samarbete med ett allmännyttigt bostadsbolag om att utveckla en strategi för utveckling av sina parkeringsgarage. Flera av dessa står inför nödvändiga renoveringar, och sedan de byggdes har samhället förändrats och behov och lösningar för mobilitet ser annorlunda ut idag.

Tjänsteutvecklingen och digitaliseringen skapar nya förutsättningar för bostadsområden, och speciellt med allmännyttans välutvecklade driftssystem. Mo-Bo III kommer hantera lösningar som bättre möter behov och svarar upp mot ett mer effektivt nyttjande av resurser.

Speciellt intressant i detta arbete är den potentiella skalningen av lösningen och inverkan de kan få på byggd miljö i Sverige, då ca 680 000 bostäder förvaltas av allmännyttan. Med den mängden användare kan omställningen till “New Normal” få helt andra möjligheter att bidra till omställning på bred front.


Kul nytt samarbete med konstnär Anna Sörenson!
Anna.jpg

Kul nytt samarbete med Anna Sörenson! Anna är konstnär som arbetar i flera medium - från kollage och akvarellmålningar till platsspecifik offentlig konst.

Anna är med oss i gestaltningsprocessen och får oss att tidigt integrera offentlig konst i arkitekturen. Samarbetet möjliggör ett roligt arbetssätt för att utveckla koncept kring till exempel material och kulörpalett. Vi tror att samarbetet kommer ge nya spännande resultat i både arkitekturens planerings- och utförandestadie!

biograf.jpg
poncho.jpg
utkast_färger_material.jpg
work-in-progress.jpg




57% lägre klimatpåverkan för Nouvelle!!
LCA_Mo-bo4.png

Livscykelanalys, LCA, är en metod för att åstadkomma en helhetsbild av hur stor den totala miljöpåverkan av en produkt är. I denna komparativa studie har vi bett IVL undersöka skillnaden mellan två alternativ för att visa skillnaderna mellan ett normalhus “Normal” och Nouvelle “New Normal” som vi arbetat fram.

De två förslagen kan sammanfattas

  1. NORMAL - Ett flerbostadshus i massivträ med ett underbyggt garage i betong, p-tal 0,7

  2. NEW NORMAL - Vårt nya bostadskoncept Mo-Bo, där huset delar på gemensamma fordon. Uppställningsplatser finns för bilpoolen och P-tal är 0. Fler cykelplatser finns och utökad service som cykeltvätt, mekstation och leveransrum finns i huset. Huset är i massivträ med källare i betong.

I båda förslagen isoleras Byggskedet (A). I produktskedet (råvaruförsörjning,transport och tillverkning) är det en minskning på 55%.I byggproduktions skedet är det en minskning på 50% inom transporter, och en minskning på 64% inom bygg och installationsprocessen. Sammantaget har "New Normal" 57% lägre klimatpåverkan under byggskedet, i jämförelse med ett normalhus för de två undersökta planerna (källar och markplan).

Kul att det går att bidra till en alternativ utveckling med väsentligt lägre klimatpåverkan för byggskedet.

Rapporten är utförd av IVL, och har möjliggjorts genom de stöd som Grön BoStad tilldelat TIP.

Vi kan även tips om Boverket Vägledning för LCA, om man vill lära sig mer.

LCA_Mo-bo1.png
Sommarinlämning för kvarter V-N i Slakthusområdet
slakten kvartert N.png

Sommaren är här och första milstolpen för etapp 1 i Slakten är avklarad!

Alla byggaktörer samlades för att ge en gemensam bild av hur området ser ut just nu och hur arbetet i höst ska fortgå. TIP och Laterre fortsätter arbetet mot att kvarter Västra N ska stötta ökad resursdelning.
Det senaste tillskottet till designen är ett nedsänkt torg som möjliggör ökad kvalitet i annars mörka ytor för cykelparkering, delade fordon och lokaler. Kvaliteter som dagsljus, rumsliga samband och grönska främjar att dessa funktioner används i vardagen. Torget är heller inte underbyggt, och förhoppningen är att det kan ge grönska till en annars mycket tät byggnadsstruktur, samtidigt som det möjliggör lokal infiltrering av dagvatten.

Fortsättning följer i höst.

Glada nyheter!! Mo-Bo får 4,2 miljoner i stöd från Viable Cities
Viable.png
“Energimyndigheten bedömer att projektets inriktning ligger väl i linje med utlysningens inriktning genom att på ett gränsöverskridande, innovativt sätt möta energi- och klimatutmaningar för stadsplanering. Vidare har projektet ett stort fokus på mobilitetslösningar som möter medborgarnas behov och även har möjlighet att visa på fördelar för hälsa och välmående. Projektets ambition att förflytta policy till ett nytt normalläge bedöms vara relevant och ha potential att generera stor samhälls- och miljönytta.“

Mo-bo kommer medverkar i programmet för experimentell utveckling med våra verklighetstester där vi utvecklar arkitektur utifrån de nya förutsättningar som digitaliseringen och delningsekonomin möjliggör.

Målet är en omställning från dagens “Normal” inom bostadsarkitektur och stadsplanering med fokus på privatbilism till “New Normal” med fokus på transportbehov, lösningars kapacitet och klimateffekter.

Viable Cities är ett strategiskt innovationsprogram för smarta och hållbara städer och är den hittills största satsningen som genomförts i Sverige på forskning och innovation om smarta och hållbara städer.

Läs mer om Mo-Bo eller på projekthemsidan

Ny inspiration från Wien

Studieresan gav oss mycket ny inspiration för hur bostadspolitiken skulle kunna utvecklas, samt vikten av bygga in möjligheter till gemenskap i våra bostadsområden. Tillbaka på kontoret kickade vi igång med en workshop för att samla in och bearbeta våra intryck.

studieresa ws - 1.jpg
studieresa ws - 2.jpg

Hos projekten Sargfabrik och Miss Sargfabrik, båda drivs av föreningen Association for Integrative Lifestyle - VIL, fick vi en guidad visning av Frank Schilder, arkitekt på BKK-3. Besöket gjorde ett stort intryck, Miss Sargfabrikens gemensamma kök/ tvätt/ bibliotek var en positiv överraskning, även så livet på loftgångarna och den smala gårdens vertikala grönska. (bilder)

Förutom ett trevligt samtal med Markus och Katarina om arbetsprocess och utmaningar inom bostadsbyggandet gav Einzueins oss ytterligare inspiration genom projektet Wohnprojekt Wien. Att se de gemensamma ytorna och vilka möjligheter de ger för de boende att leva och verka på plats var inspirerande.

sargfabriken7.jpg
sargfabriken1.jpg
miss-sargfabriken1.jpg
Einzueins2.jpg
Einzueins1.jpg
miss-sargfabriken2.jpg
seestadt1.jpg
WIEN.gif

I Seestadt Aspern upplevde vi på elscooter ett nytt sätt att stadsvandra i Europas största stadsbyggnadsprojekt där ett stort arbete lagts på utformningen av den offentliga miljön och nya tankar om mobilitet i den nya stadsdelen. Ett stort tack till Tovatt, och till Marvin Mitterwallner på Seestadt Asperns utvecklingskontor som guidade oss runt!

Byggemenskaper sökes!!
byggemenskaper sökes.png

Stockholms stad söker nu efter byggemenskaper inför deras planerade markanvisning i Mälaräng!

Den byggemenskap som uppfyller stadens krav och på bästa sätt kan möta de förväntningar som finns i stadsdelsområdet med kreativa och långsiktigt hållbara lösningar kommer att tilldelas en markanvisning. Extra glada är vi förstås att marken kommer upplåtas inom Mälaräng, det delområde i Fokus Skärholmen som vi varit delaktiga i planeringen av, och där vi tidigt presenterat ideér för hur mindre aktörer kan ges bättre förutsättningar i planarbetet.

Inför Stockholms stads intresseanmälan bjuder Föreningen för byggemenskaper in till Öppet hus om markanvisningen. Är du intresserad, nyfiken eller vill veta mer? Kom och lyssna och ställ dina frågor, träffa andra intresserade samt representanter från Föreningen för Byggemenskaper och Stockholm stad. TIP kommer självklart också vara där!

Mer om intresseanmälan finns på Stockholms stads hemsida Byggemenskap

Läs mer om projektet Mälaräng