Fullt hus på slutseminariet för Mo-Bo!
3.jpg

Vi och alla projektparter i Mo-Bo presenterade sina slutsatser från ett mångårigt utforskande av arkitektur som främjar delning av mobilitet. Projektet är en del av Viable Cities, och avslutar nu sin första fas.

TIP berättade hur vi genom att ta helhetsgrepp om stadsgolvet kan utveckla våra stads- och boendemiljöer på ett sätt som genererar både nya rum, nya tjänster och sociala mervärden.

I en efterföljande paneldiskussion med deltagare från KTH, IVL, Sundbyberg Stad och Sveriges Allmännytta diskuterades vad som behövs för att komma vidare mot mer hållbar planering: våga styra mot det vi vill ha; utgå från mobilitetsbehov, inte parkeringstal i planeringen; bygg på rätt platser samt fokusera på människans upplevelse, inte fordonens.

Projektteamet består av: TIP, Urbio, Trivector Traffic, Upplands Väsby kommun, Uppsala kommun, LaTERRE, KTH och SLU. Stort tack till KOMPIS Sverige som höll i resten av dagens fullspäckade program.

Vill du vara med och skapa nästa testbädd? Kontakta Anna Sundman på anna@theoryintopractice.se

Missade du seminariet? Mo-Bo:s resultat och slutsatser finns sammanfattade i en publikation som delades ut på seminariet. Läs och ladda ned den här!

moboslutseminariumanna.jpg
mobo slutseminarium karin.jpg

#mobo #futuremobility #maas #urbanmobility #delningsarkitektur #mobilitet #viablecities #bopol



Järvaveckan: Bli en byggaktör!
insta.JPG

KOM OCH BYGG – BLI EN BYGGAKTÖR!

Välkommen till ett aktivitetstält under Järvaveckan där vi bygger tillsammans! Med modeller och teckningar skapar vi våra drömmars stadsdel, där allt vi vill göra i livet får plats. Vad finns i ditt kvarter? Träningsstudio, verkstad eller växthus? Grillplats och en basketplan? Kom och bygg med oss!

Byggverkstaden är öppen kl 14-21 under perioden fredag 14 juni till söndag 16 juni.

Vi finns på plats för att svara på frågor om byggemenskaper: Vad är en byggemenskap? Vad krävs för att lyckas? Vilken hjälp behövs från idé till färdig byggnad?

Ni hittar oss i tält H05. Gratis inträde och öppet för alla. Ingen föranmälan krävs. Barn i alla åldrar är särskilt välkomna!

Medverkande parter: Föreningen för Byggemenskaper, Coompanion, Arkitektkontor Nils Söderlund, Theory Into Practice (TIP)

#Divercity #byggemenskap #självbyggeri #järvaveckan #vembryrsig #delningsarkitektur

Workshop om Bogemenskap och Delningsarkitektur
IMG_1076.jpg

ByggVesta är en av byggaktörerna i utvecklingsområdet Sege Park i Malmö. De förbereder för en framtida bogemenskap, bland annat genom att planera in gemensamma rum i byggnaden. På uppdrag av ByggVesta har TIP genomfört en workshop med representanter för de framtida boende.

De inbjudna deltagarna var nyfikna på att flytta till Sege Park och vara med att utforma en bogemenskap. Syftet med workshopen var att fånga upp idéer från deltagarna, som idéunderlag för utvecklingen av husets gemensamma delar.

Workshopen inleddes med gemensam middag och inspirerande exempel på hur delade ytor kan ge plats för engagemang och aktiviteter. I övningen fick deltagarna först spåna på sitt drömboende. Dessa idéer utvecklades sedan till en gemensam bild av hur de delade ytorna skulle kunna användas.

Workshopen avslutades med en diskussion om livet i huset och om möjligheterna till interaktion även med andra som inte kommer bo i huset. Deltagarna ville gärna vara med och bidra till social inkludering och en mix av boende och besökare i stadsdelen.

Aktuella frågor för ByggVesta som hyresvärd är planering och drift av gemensamma rum, men också hur en bogemenskap kan startas och hålla över tid och hur detta påverkar den långsiktiga förvaltningen.

Sege Park som område har har en tydlig inriktning mot hållbar utveckling och området är testbädd i Sharing Cities. Inom området kommer det att finnas en mängd olika delade tjänster och ytor, bland annat en delningshubb.


#ByggVesta #delningsarkitektur #medskapande #bogemenskap #cohousing #sharingcities #segepark

En vecka kvar till Mo-Bo:s slutseminarium i Stockholm!
slutevent.gif

Datum: 12e juni
Tid: 9.00 - 11.00
Var: Bygget, Norrlandsgatan 11, Stockholm

ANMÄL DIG HÄR INNAN PLATSERNA TAR SLUT!

Under seminariet på Bygget, kommer vi att presentera resultat och lärdomar ur innovationsprojektet Mo-Bo. Mo-Bo är ett bostadskoncept där mobilitetstjänster löser de boende behov av transporter på ett socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbart sätt. Hur kan delningsekonomi och mobilitetstjänster integreras i bostaden? Hur ser arkitekturen ut? Vilka systemförändringar behövs för att nå dit?

Presentationen kommer följas av en paneldiskussion med representanter från KTH, Sundbybergs Stad, Sveriges Allmännytta och IVL.

Eventet är en dl av KOMPIS MeetUp som denna gång ägnas åt MaaS-utveckling och vad som just nu händer runtom i landet på området. Efter Mo-Bo:s slutseminarium fortsätter MeetUp med spännande programpunkter fram till kl 19.00. Observera att du om du vill delta i hela KOMPIS-dagen också behöver anmäla dig till KOMPIS:s event.

Välkomna!

#mobilitet #mobo #hallbarstad #viablecities #energimyndigheten #maas #futuremobility #urbanmobility #delningsarkitektur #bopol #arkpol

Välkommen på slutseminarium för Mo-Bo 12/6
inbjudan slutseminarium.jpg

Under seminariet presenterar vi våra resultat och lärdomar från innovationsprojektet utifrån projektparters olika perspektiv; kommun, byggaktör, arkitekt, tjänsteleverantör och forskare.

Eventet är en del av KOMPIS MeetUp som denna gång ägnas åt MaaS-utveckling och vad som just nu händer runtom i landet på området. Efter Mo-Bo:s slutseminarium fortsätter MeetUp med spännande programpunkter fram till kl 19.00. Observera att du om du vill delta i hela KOMPIS-dagen också behöver anmäla dig till KOMPIS:s event.

Anmäl dig till Mo-Bo:s slutseminarie här!

Anmäl dig till resten av KOMPIS-dagen här

  • Seminariet hålls på Bygget, Norrlandsgatan 11 

  • 12 juni, kl 9.00- 11

Stipendium till arbetet med delningsarkitektur!
Stipendium till arbetet med delningsarkitektur

TIP får 160 000 kr för att arbeta vidare med delningsarkitektur! Fokus kommer ligga på pensionerade kvinnor, som drabbas hårt av bostadsojämlikheten. Hittar vi lösningar som möter deras behov, fungerar de också för andra grupper.

Stipendiet delas ut av Riksbyggen - Den Goda Staden. Resultat från studien presenteras under hösten.

Lär mer hos Riksbyggen

#delningsarkitektur #max4lax #dengodastaden

Omställningsworkshop på kontoret
A7EB60BD-DE65-46A1-88A1-A74F9834ADB3.PNG

För att nå en omställning mot hållbar mobilitet inom bostadsarkitektur och stadsplanering krävs förflyttningar som bärs upp av regelverk. Rådande bilparkeringsnorm når inte upp till förhoppningarna inom ramen för globala målen. Frågan är en het potatis, eftersom bilparkeringstillgången är en av de faktorer som har störst betydelse för våra resmönster.

I Mo-Bo har vi arbetat för, och i testbädden fått igenom, en omställning till P-tal 0. Planering utifrån P-tal 0 ger en helt annan rumsbild än till exempel P-tal 0,7 och kan lägga grunden för en jämlik tillgång till mobilitet i staden.

Inom projektets tvärdsiciplinära konstellation har vi identifierat flera faktorer med betydelse för att en omställning, på bredare front, ska kunna ske. Vi ser ett stort behov av att frigöra arkitekturen och stadsplaneringen från bilnormen, vilket omfattar till exempel läsningen av befintliga styrdokument och utformningen av incitamentsmodeller. Dagens normalläge behöver synliggöras - vi vet med säkerhet att sättet vi planerar på idag inte är hållbart.

#mobo #mobilitet #newnormal “delningsarkitektur #globalamålen


Hallen – Det nya bostadsrummet för delning
Visualisering av Walk the Room

Visualisering av Walk the Room

I Mo-Bo har vi genom ett flertal grepp arbetat för rumsliga, delningsfrämjande hållbarhetsåtgärder. Dessa kan delas in i kategorierna (1) bilreducerande, (2) cykelfrämjande och (3) community-stärkande. I korthet handlar det om att nå en förflyttning till delandenorm (från dagens ägande) som innebär ett flertal positiva effekter och mervärden på såväl kvarters- som områdesnivå.

Ett av rummen som innovationsprojektet utvecklat är Hallen. Ett stort multifunktionsrum med utrymme för gemensamma fossilfria fordon, verkstad, lekyta, eller framtida funktioner vi i dagsläget har svårt att förutse. Dagsljus och inbyggd flexibilitet möjliggör för boende att förändra sin boendemiljö i både samtid och framtid. På TIP kallar vi det delningsarkitektur!

Visualiseringen av hallen är gjord av våra tipp-topp samarbetspartners Walk the Room

Kort från Bostadsforum
Bostadsforum.JPG

Under två dagar samlade Bostadsforum branschens aktörer för att presentera det senaste inom politik, bostadsprojekt och boendefrågor. TIP deltog genom Karin Kjellson som presenterade DiverCIty.

  • BYGGEMENSKAPER – RÄDDNINGEN - HUR, VAR OCH VARFÖR? “DiverCity” är den största satsningen på byggemenskaper som gjorts i Sverige. För att nå målet om fler genomförda byggemenskaper krävs att byggrupper, kommuner och företag arbetar tillsammans. Hur drivs projekten och hur ser det ekonomiska upplägget ut? Joachim Widerstedt och Karin Kjellson (TIP) presenterade. Publikens frågor handlade bland annat om möjligheterna att finansiera byggemenskapsprojekt, gruppernas resa från idé till inflyttning och hur medlemmar kan gå in och ut ur en pågående byggemenskap.

  • NYA FINANSIERINGSMÖJLIGHETER FÖR BOSTADSBYGGANDE Boverket har utrett statliga åtgärder som ska underlätta finansiering av nya och ombyggda bostäder på landsbygden. Vilka åtgärder föreslås? Boverket har även tagit fram en vägledning till kommuner som är intresserade av att låta byggemenskaper få en plats i bostadsförsörjningen och stadsutvecklingen. Vad innebär detta? Ulrika Hägred, Expert, Boverket.

  • I programspår B - “Kommun & Allmännytta” lyftes frågan om vem vi bygger för, där framförallt äldre och unga lyftes som grupper som inte kan få sitt bostadsbehov tillgodosett idag. Många talare lyfte bostadsfrågan från en isolerad fråga till en fråga om stadsbyggnad, och poängterade de många samhällsekonomiska fördelarna med god varierad planering.

  • Vingåker kommun berättade om vikten av att lyfta fram och stötta civila initiativ som en tydlig strategi för landsbygden, där det kan vara svårt att få igång andra typer av bostadsbyggande.

Kerstin Kärnekull presenterade bygg- och bogemenskaper utifrån de äldres perspektiv, och poängterade potentialen i att skapa sitt eget boende. Kerstin presenterade också TIPs projekt Max 4 Lax - delningsarkitektur för äldre kvinnor, som ett av många initiativ som kan berika och variera samhällsutvecklingen.

TIP inleder samarbete med Fastighets AB Förvaltaren!
Screenshot 2019-04-18 at 17.18.13.png

Tillsammans med Sundbybergs allmännyttiga bostadsbolag Förvaltaren ska TIP omvandla underutnyttjade garage till attraktiva bostadsmiljöer i Rissne.

Samarbetet innebär att Förvaltaren kommer med som projektpart i Mo-Bo - arkitektur för hållbar mobilitet. Mo-Bo:s första två delar har behandlat delningsarkitektur (delande av ytor och tjänster) i nyproduktion. I denna del (Mo-Bo III) undersöker vi möjlig anpassning och utveckling i befintligt bestånd.

TIP har tidigare utfört ett mindre skissuppdrag åt Förvaltaren, med fokus på hur befintliga byggnadsstrukturer kan utvecklas till att stötta hållbara livsstilar. Nu ser vi fram emot att ta arbetet vidare i ett nytt skede!

Ny rapport om Kombinerad Mobilitet!
stadsinnovationer.jpg

Nu har vi avslutat förstudien Mo-Bo 2 som handlar om hur kvarteret vi ritat i Slakthusområdet kan minska klimatpåverkan från de boendes vardagsresor, en av de största utsläppsposterna i driftskedet. Med stöd från Naturvårdsverkets utlysning “Stadsinnovationer” som handlar om att utveckla avancerade systemlösningar och spetsteknik för att påverka stadens hållbarhet i rätt riktning.

Studien visar att en stor reduktion (potentiellt ned mot 87%) är möjlig om man kombinerar delade lösningar inom både boendet och mobilitetsutbudet. I tre scenarier har vi studerat nollalternativet, kombinerad mobilitet och delningslösningar i befintlig respektive ny policy. Här ser vi att kombinerad mobilitet (gemensam systemlösning för delade fordon och kollektivtrafik) samt en fysisk struktur som underlättar hållbara val och slutligen en servicenivå som minskar behovet av transporter kan spela stor roll för att minska vårt ekologiska fotavtryck.

Läs rapporten här

#Mo-Bo #MaaS #FutureMobility #UrbanMobility #TIP


Lokala bageriet Spigamadre jäser sig större!
materialperspektiv grön.jpg

I Årsta, nära TIP-kontoret, ligger härliga lilla bageriet Spiga Madre. Där ser Barbara och hennes anställda till att det finns pålitlig tillgång till nybakat bröd. Spiga Madre är ett exempel på en liten verksamhet som ger liv och stort mervärde till sitt område - ett viktigt inslag i ytterstadens stadsbild och livsmiljö. Nyligen tog Barbara över grannlokalen - det har blivit dags för bageriet att växa och få fler sittplatser. TIP har ihop med Barbara tagit fram förslag på anpassning av lokalen. Kul när grannar kan hjälpa varandra!

Håll koll här!

handskiss.JPG
Medskapande designTIP
Studiecirkel om byggemenskaper!
TIP+workshop+3.jpg

Vad är delningsarkitektur och hur kan ett byggnadsprogram växa fram?

TIP anordnade i veckan workshop med en nystartad studiecirkel om kollektivt boende och byggemenskaper. Gruppen utgår från boken “Gemenskap och samarbete i kollektivhus”, skriven av Elsa Grip, Kerstin Kärnekull och Ingrid Sillén, där workshopen är en del av cirkeltillfälle 1 & 2: organisering och existerande kollektivhus idag.

Under kvällen diskuterades många spännande ämnen; vad behöver en grupp ha konsensus kring, vad kostar det att bygga, hur lång tid tar det, vilka funktioner i ett boende är nödvändiga och vilka är önskvärda, vad kan man tänka sig att dela och vad vill man ha i det privata? TIP visade exempel på delningsarkitektur - rum som stöttar och uppmuntrar till gemenskap och social hållbarhet, rum som skapas för praktisk resursdelning av yta och ting, och rum som resultat av funktioner, tjänster och digitalisering.

Merparten av kvällen spånade gruppen kring innehållet i ett framtida byggnadsprogram, dvs. en lista på funktioner som det nya boendet kan innehålla. Privata behov och önskemål viktades av gruppen, och mappades utifrån vilka funktioner som kan vara privata/gemensamma respektive nödvändiga/önskvärda.

#DiverCity #delningsarkitektur #byggemenskap #startargrupp


Max 4 Lax beviljas stöd från Vinnova!
Max 4 Lax_Vinnova

I förra veckan delade vi vårt projekt om delningsarkitektur (Max 4 Lax) med Enheten för samhällsplanering och Enheten för bostäder och byggande på Regeringskansliet. Idag fick vi den glada nyheten att projektet beviljas stöd från Vinnova, utmaningsdriven innovation, Steg 1.

I Max 4 Lax undersöks delningsarkitekturens möjligheter i form av ett gemensamhetsboende för pensionerade kvinnor. Målgruppens möjligheter på bostadsmarknaden är särskilt begränsade på grund av en rad olika omständigheter, exempelvis ojämställda pensionsnivåer och behov av god tillgänglighet. Inom delningsarkitekturens ramar finns utrymme för att vidare behandla utformningen av en boendemiljö som möter målgruppens potentiellt ökande behov av stimulans i hemmet och tillgång till sociala sammanhang, service och trygghet. Boendemiljöer som utgår från en delandenorm kan möjliggöra kvalitativa livsmiljöer och utgöra ett hållbart alternativ till rådande utveckling - för pensionerade kvinnor och många andra.

Vill du veta mer? Kontakta oss

Läs mer om Max 4 Lax

Delningsekonomi + arkitektur = DELNINGSARKITEKTUR
WEB-20190219_max4lax_konceptbild_miljö.jpg

Vårt nästa kapitel inom delningsarkitektur undersöker den kollektiva boendeformen med fokus på seniora kvinnors bostadsbehov. Dagens boendemiljö skulle kunna erbjuda bättre service, fördela om ytor till mer trivsamma sociala miljöer.

Ägandenormen har kontinuerligt minskat ytor för att möta de boendes ekonomiska nivå, här vill vi ta om frågan från grunden. Vi undersöker målgruppens behov och önskemål och skapar kvalitativa rum som kan delas med fler. Ett nytt alternativ på hyresmarknaden där man istället för att bo litet, kan bo delat och ha tillgång till mer. Boendet tar lärdom från våra tidigare projekt inom tjänsteutveckling där digitaliseringen gör det enkelt att effektivt använda biytor och tänka nytt kring bostadens tjänsteerbjudande.

Projektet tar fram lösningar som vänder sig till den ökande målgrupp äldre kvinnor med låg pension som drabbas hårt av hyreshöjningar. Flertalet lösningar har under de senare åren tagits fram för unga vuxna om hur delning kan se ut, men mycket av lösningarna möter inte äldres behov. Med en vardag där stor del av tiden spenderas i hemmet ställer det också högre krav på boendet. Kvinnorna är de äldre med lägst pension, och spås kontinuerligt öka framöver. Vi tror att genom att studera lösningen utifrån den specifika målgruppen får vi fram en kompletterande lösning så vi kan inkludera fler in i bostadsmarknaden.  

Imorgon presenterar vi vårt arbete för Regeringskansliets Enhet för samhällsplanering och Enheten för bostäder och byggande.

Vill du vara med och utveckla lösningarna? Vi söker fler fastighetsutvecklare och förvaltare av hyresrätter som är intresserade av att utveckla sitt bestånd, i befintlig miljö och i nyproduktion för att möta det ökande behovet. Kontakta oss!

Läs mer om Max 4 Lax

Social bostadspolitik - Wienmodellen
wienmodellen_booklet.jpg

Senaste veckorna har TIP varit på ABF-huset och lyssnat på seminarier om Bostadsojämlikhet och Wienmodellen för att höra andra röster om bostadsfrågan. I Wien är målsättningen att max ⅓ av hushållets disponibla inkomst går till hyra. Dessutom hyr 82 % av invånarna sin bostad, jämfört med 36 % (både i Stockholm och riket i stort). Att så många invånare i Wien hyr, inte äger, sin bostad skapar en stark ställning för hyresgästerna, vilken håller igång bostadsbyggandet även i lågkonjunktur. Det kontinuerliga byggandet är ihop med långsiktig strategisk markpolitik och samverkan med icke-vinstdrivande byggaktörer viktiga pusselbitar i Wiens modell för att skapa hyresbostäder som invånarna har råd med.

På TIP skissar vi just nu på projektet Max 4 Lax - en modell för ekonomiskt tillgängliga gemensamhetsbostäder som riktar sig till just äldre kvinnor. I Sverige var 2018 skillnaden mellan kvinnors och mäns pension i snitt 6800 kr / månad före skatt, varför dessa grupper har helt olika förutsättningar på dagens bostadsmarknad. I dagsläget ser vi också att det blir allt svårare för grupper utan stora ekonomiska resurser att hitta en bostad till rimlig kostnad. Max 4 Lax grundar sig på en idé om rimlig hyresnivå (4000 kr) i förhållande till målgruppens disponibla inkomst.

Läs Lisa Pellings rapport om Wienmodellen här <<


Forskningsresultaten i Mo-Bo presenteras på Transportforum i Linköping
Presentation+Ta%CC%88by21.jpg

VTI arrangerar Transportforum 9-10 januari i Linköping och TIP presenterar arbetet med Mo-Bo under rubriken “Bygga för hållbarhet”. Vi kommer berätta om lärdomarna från projektet, vilka förutsättningar som behöver ges i planeringen och hur arkitekturen kan förändra bilnormen.

– Vi har ännu inte nyttjat arkitekturens fulla potential i att stötta omställningen till mer hållbart resande. Planeringen sitter fortfarande fast i bilnormens grepp, det behöver lirkas upp för att få rätt förutsättningar. Vi behöver frigöra investeringar till att bygga bättre, mer hållbart och för en bredare målgrupp, säger Anna, projektledare för Mo-Bo.